Laden Evenementen
Dit evenement is voorbij.
reserveren

Programma

— Duetten voor gitaar en fortepiano uit de vroeg-Romantiek —

Vaughan Schlepp — fortepiano
Elly van Munster — romantisch gitaar

Anton Diabelli — Sonatine in G (opus 70)
(1781-1858)

Anton Diabelli — Sonate pour le Piano-Forte et Guitare (opus 71)
(1781-1858)

Carl Philipp Emanuel Bach — Cantabile
(1714-1788)

Anton Diabelli — Grande Sonate brillante (opus 102)
(1781-1858)

PAUZE

Johann Kaspar Mertz — Divertissement über Motive der Oper: Rigoletto von G.Verdi (1806-1856) für Guitarre und Pianoforte (opus 60)

Johann Kaspar Mertz — Barcarole für Guitarre und Pianoforte (opus 41)
(1806-1856)

Joseph Küffner — Sonate pour Piano et Guitare (opus 42)
(1777-1856)

Matteo Carcassi — Deux airs de ballets de l’opera de Moise de Rossini (opus 28)
(1792-1853)

Achtergrondinformatie

Duetten voor gitaar en fortepiano uit de vroeg-Romantiek

Vaughan Schlepp         —       fortepiano
Elly van Munster          —       romantisch gitaar

Het repertoire voor fortepiano en gitaar uit het begin van de 19e eeuw is — kort gezegd — weelderig en charmant van karakter. De klank van beide instrumenten mengt heel fraai en de muziek is speels en vrolijk, soms zeer virtuoos en uitbundig!

Voor de pauze hoort u o.a. een aantal werken van Anton Diabelli (1781-1858), de bekende Oostenrijkse componist en uitgever, die het grootste deel van zijn leven in Wenen heeft gewoond en gewerkt. Hij speelde zelf zowel piano als gitaar, zodat zijn composities zeer adequaat voor deze instrumenten zijn geschreven.

Na de pauze een paar composities van Johann Kaspar Mertz (1806-1856), een Hongaarse componist die ook in Wenen verbleef, weliswaar een paar decennia later dan Diabelli. Hij componeerde veel voor de combinatie fortepiano en tertsgitaar: een kleinere gitaar die een terts hoger staat dan de gewone gitaar. Ook in die tijd werd gelukkig al als alternatief vermeld: ‘voor tertsgitaar of capo tasto in de derde positie’. Dit is een prima oplossing zoals u zult horen!

De Italiaanse componist Gioachino Rossini (vanaf 1824 woonachtig in Parijs, tot aan zijn dood in 1868) was uiterst populair in zijn tijd vanwege zijn schitterende opera’s. Veel van zijn werk werd toen al door tijdgenoten bewerkt voor bv. gitaarduo of voor fortepiano en gitaar.

We eindigen de middag dan ook met 2 aria’s uit de opera Mozes in Egypte van Rossini, bewerkt voor gitaar en fortepiano door de gitarist Matteo Carcassi (1792-1853). Carcassi was een Italiaan van geboorte maar verbleef het grootste deel van zijn leven in Parijs. Hij transcribeerde een groot aantal opera-aria’s en oogstte daarmee veel succes!

De meeste moderne gitaristen zullen Joseph Küffner (1777-1856) — evenals trouwens Carcassi – direct associëren met gitaar-etudes, maar ook hij heeft zich met succes gewaagd aan de combinatie fortepiano en gitaar.

Vaughan Schlepp speelt op een kopie van een instrument van Johann Andreas Stein, Elly van Munster bespeelt een Stauffer-kopie.

U bent Van Harte Welkom!

 

Op dit evenement is de privacyverklaring van Stichting de Verbeelding van toepassing, m.b.t. het maken en gebruik van foto’s en ander beeldmateriaal.