Laden Evenementen

Ten Songs of Change 

Op 5 maart komen Maya Fridman – cello en zang en Marion von Tilzer- piano en composities naar De Verbeelding.

Tickets reserveren

Wel goed om te weten: vanaf 25 september 2021 is coronatoegangsbewijs vereist voor concertbezoek.

Achtergrondinformatie

Maya Fridman – cello en zang en Marion von Tilzer- piano en composities, Ten Songs of Change 

‘Maya en ik ontmoetten elkaar in de winter van 2018 en raakten meteen in gesprek over mystiek’, vertelt Marion von Tilzer (1968) enthousiast. Kort daarop stelde Fridman voor een compositie voor cello, piano en stem te wijden aan de I Tjing, het Chinese boek der veranderingen.’ Marion von Tilzer heeft zich te laten inspireren door de acht trigrammen die aan de basis liggen van de I Tjing. Het betreft Hemel; Meer; Vuur; Donder; Wind; Water; Berg en Aarde, concepten waarmee zij een verbinding voelt: ‘Elk trigram heeft een eigen sfeer en verwijst bovendien naar seizoenen, dagdelen, emoties en zelfs klanken. In die achterliggende verhalen hoorde ik muziek.’ De prachtige klankrijke composities worden door beide muzikanten op een zeer inspirerende, virtuoze manier vertolkt, de cello, piano en de zang versterken elkaar tot een zeer hoog niveau. 

Celliste Maya Fridman (1989) gaat geen enkele uitdaging uit de weg. Haar nieuwste sprong in het diepe is de samenwerking met componiste en pianiste Marion von Tilzer (1968). Zij componeerde een op de Chinese ‘I Tjing’ gebaseerde cyclus met tien door de bekende auteur Lulu Wang uitgekozen gedichten. Titel is ‘Ten Songs of Change’.

De uit Oostenrijk afkomstige Von Tilzer is sinds de jaren negentig actief en heeft als componiste een brede achtergrond, die de genres overstijgt. Je zult bij haar invloeden uit de jazz, wereldmuziek en klassiek aantreffen. Ook componeerde ze voor dansvoorstellingen, films en televisiedocumentaires.

Haar veelzijdigheid heeft ze volledig kunnen inzetten voor haar nieuwe op de ‘I Tjing’ gebaseerde project, dé klassieker van de Chinese literatuur. De acht trigrammen die aan de basis van dit boek liggen vormen haar inspiratiebron: Hemel, Meer, Vuur, Donder, Wind, Water, Berg en Aarde. Deze zijn zo gerangschikt dat de cyclus de tijd van een etmaal doorloopt.

Ochtendlied
Von Tilzer heeft zelf een proloog en epiloog aan de acht uitgekozen gedichten toegevoegd: de muziek begint met een ochtendlied, waarin Fridman op haar cello improviseert tijdens een opname van een zingende jonge vrouw van de Mosuo-stam.

Aan het slot van de cyclus zingt Fridman een gedicht van de Chinese dichter Li Shanyin (813-858), terwijl ze gelijktijdig een cello-compositie ten gehore brengt. Fridman blijkt ook als vocaliste een kracht om mee rekening te gaan houden.

‘Marion en ik begrijpen elkaar zonder woorden’, vertelt Fridman. ‘Veel noten staan al op papier, maar er is ook voloende ruimte voor improvisatie. Ik hoop dat de luisteraars, net als wij, hun gedachten los kunnen laten en de muziek echt gaan voelen.’