Laurens van Rooyen is één van Nederlands bekendste (film)componisten en pianisten. Sinds hij op zijn 7e verjaardag van zijn vader een piano kreeg vult muziek zijn leven. Opgeleid aan het conservatorium van Utrecht begon hij in de jaren tachtig aan een veelzijdige carrière, aanvankelijk samen met medestudent Herman van Veen, die tot op de dag van vandaag voortduurt. In december geeft hij een kerstconcert in paviljoen De Verbeelding in Zeewolde. Hij doet dit met medewerking van de jonge talentvolle zangeres Miréya Derksen.

Laurens van Rooyen over het concert op 14 december: ‘Het is een afwisselend concert dat bestaat uit de klassieke kerstaccenten, zoals ‘O Holy Night’ en ‘White Christmas’ maar ook uit meer ingetogen muziek en klassieke stukken, zoals ‘Concerto du Gallargues’, Het wordt een mooie kerstsfeer, feest van liefde. Natuurlijk speel ik ook uit eigen repertoire, ik componeer veel. Niet alleen filmmuziek, maar ook albums. Stukken uit eigen hand, eigen composities. Ik houd ervan om bij de muziek ook het achtergrondverhaal te vertellen. Waar komt het vandaan? Wat wil het stuk vertellen? Het wordt een verhalend pianoconcert met prachtige zang van Miréya bij de kerstnummers.’

Wat is uw favoriete stuk in het programma en waarom? ‘Dat is en zal altijd blijven: ‘Just a simple love song’. Dit is een compositie voor piano en orkest. Toen ik bezig was met een plaatopname, zei de producer dat er nog een stuk bij moest, het album was te kort. Het was een zaterdagmiddag, ik was alleen thuis en dacht dat ik klaar was. We zouden in Londen gaan opnemen, orkest en dirigent waren al geregeld! En nu die vraag! Toen kreeg ik om half 2 een ingeving voor een melodie. En wat denk je? Om half 6 was het stuk klaar, inclusief concertpartijen. Dat kan nooit veel zijn, dacht ik, in vier uurtjes een hele compositie met orkest erbij. Maar toch ingestuurd en het is een mega-hit geworden. Niet alleen in Nederland, maar ook in Japan, Zuid-Korea en Australië. Ik vind het ook een goed nummer, maar kan zelf niet zeggen waarom. Mensen voelen dat bijzondere en vertellen me dat een compositie als deze niet veel voorkomt.’

Heeft u nog andere projecten/muzikale plannen komend jaar? ‘Er zijn altijd concerten en muzikale plannen. We hebben net een project ‘Van Italiaanse opera naar Zaanse schans’ gedaan met koor en solisten uit Zaandam en omgeving. Muziektheater over de ontwikkeling van de Zaanstreek, die al eeuwen geleden de industriële hotspot van Nederland was. De Zaandammers moesten vechten tegen de Spanjaarden (de Zaanse Schans werd in ons project dus de Spaanse Schans!). We speelden met een kapiteinskoor met 40 mannen, die in kapiteinsuniformen zeemansliederen zongen. Ikzelf was verkleed als Verdi en aan het eind rapte een Marokkaanse Zaandammer over de Zaanstreek. Prachtig!’

Hoe bent u in de muziek terecht gekomen? ‘Eigenlijk is dat de schuld van mijn vader, die gaf mij een piano toen ik 7 jaar was, omdat hij in de gaten had dat ik zo georiënteerd was op muziek. Mijn vader had een kruidenierswinkel en daar was ik als klein jochie dagelijks te vinden. In die tijd kwamen er straatmuzikanten binnen met accordeon, harmonica en een enkele keer een klarinet. Het was een soort magie. Als mijn vader wat geld gaf aan de muzikanten, dan liep ik er achteraan. Ik vond het spannend, magisch. Dat resulteerde in een piano. Vanaf die tijd een onontbeerlijke, onafscheidelijke metgezel geworden.’

Wat betekent muziek voor u? ‘Alles! Kort antwoord hè? Het leuke is dat er ook een andere kant is, het betekent dat ik voel en denk en reageer op muziek. Ik heb ook andere interesses. Voordat ik naar het conservatorium ging, heb ik staatsexamen gymnasium gedaan. Ik wilde eigenlijk psychologie gaan doen, maar gelukkig is dit het conservatorium geworden. Maar de geesteswetenschappen hebben nog steeds mijn grote belangstelling. Muziek is daarin een drijvende kracht. Niet alleen muziek in emotie, maar ook in structuur. Het is altijd tweeledig piano, want het gaat ook om de beelden erbij. Beeld (film) en muziek; het is een magische lijn die ik bewandel en waar ik uitgebreid mee bezig ben.’

Wat wilt u verder nog kwijt? ‘Wat ik ben blijven behouden, is de intentie te blijven spelen als een kind. Muziek is het meest essentiële menselijke contact via trillingen, van mens tot mens, van hart tot hart. Dat kinderlijke heb ik behouden en zo speel ik ook.’

Het kerstconcert van Laurens van Rooyen bijwonen op zaterdagavond 14 december? Kijk dan op de website van De Verbeelding www.deverbeeldingzeewolde.nl voor meer informatie en online tickets.

Meer informatie en reserveren