Laden Evenementen
Dit evenement is voorbij.

Op zaterdagavond 16 september openen Carel Kraayenhof en Marietta Petkova het nieuwe seizoen 2023-2024 bij De Verbeelding met hun concert “De Hand van de Beer”

Twee meesters op hun instrument hebben elkaar gevonden in een uniek, autobiografisch getint programma.
Vanuit bewondering voor elkaars kunstenaarschap en een onmiskenbare klik ontstond het idee voor een gezamenlijke tournee.

Met volksmuziek als onderliggend thema vertolken zij werken van o.m. Bach, Schubert, Albéniz en Argentijnse meesters als Piazzolla, Garçia en Soria.
De composities worden afgewisseld met persoonlijke verhalen, zoals die over beider fascinatie voor de legendarische pianist Svjatoslav Richter, wiens reuzenhand ooit het kinderhandje van Marietta omvatte en ter ere van wie Carel een poëtisch pianowerk schreef, dat hij later speciaal voor Marietta omdoopte in ‘Ruka na Metchka (‘De Hand van De Beer’).

Een unieke topontmoeting tussen piano en bandoneon.

Tickets reserveren

Tickets zijn inclusief koffie/thee/pauzedrankje

Achtergrondinformatie

Marietta Petkova, piano
Carel Kraayenhof, bandoneon

Twee meesters op hun instrument hebben elkaar gevonden in een autobiografisch getint programma, getiteld ‘De Hand van de Beer’. Vanuit bewondering voor elkaars kunstenaarschap en een onmiskenbare klik ontstond het idee voor een gezamenlijke tournee. Het resultaat is een unieke topontmoeting tussen piano en bandoneon.

Met volksmuziek als onderliggend thema vertolken zij werken van o.m. Bach, Schubert, Ginastera en Argentijnse meesters als Piazzolla, Garcia en Soria. De muziek wordt afgewisseld met persoonlijke verhalen, zoals die over beider fascinatie voor de legendarische klassieke pianist Svjatoslav Richter, wiens reuzenhand ooit het kleine kinderhandje van Marietta omvatte en ter ere van wie Carel een poëtisch pianowerk schreef, dat hij later speciaal voor Marietta omdoopte in ‘Ruka na Metchka (‘Hand van een Beer’).

Het is niet de eerste combinatie waar een mens aan denkt, de briljante klassieke Bulgaars-Nederlandse pianiste en de Nederlandse tangoheld die ooit wereldfaam verkreeg omdat hij met de noten van Piazzolla’s Adiós Nonino de beroemde traan van Máxima opwekte. Maar Kraayenhof is ook een allround musicus. Iemand die wil laten horen dat de melancholieke ‘trekdoos’ veel meer kan dan zuchten, steunen, schelden en kreunen op het ritme van de tango. Ook Petkova is avontuurlijk genoeg om uit haar comfortzone te stappen.

Samen maakten zij bewerkingen van werken van Bach, zoals de Gigue uit de 6e Franse Suite, het Andante uit de Vioolsonate in a en het beroemde Hoboconcert van Marcello. De composities voegen zich volkomen natuurlijk naar de twee instrumenten. Als Bach de bandoneon had gekend, had hij er ongetwijfeld op deze manier voor geschreven.

Ondertussen verdiepte Petkova zich in de geheimen van de Argentijnse volksmuziek en de ritmische finesses van Piazzolla. “Ik heb de gekke sensatie dat Piazzolla, de tango specialist, die vurig in de klassieke muziek opgenomen wilde worden, thuiskomt in de tussenruimte van het ene en het andere”, aldus Lex Bohlmeijer op Radio 4, na de eerste voorstelling.

Hoeksteen van het programma is het Andante sostenuto uit Schuberts Pianosonate D960. Hier vloeien de musici samen tot één kloppend hart dat tot tranen toe beroert.

De musici hebben niets veranderd aan de noten of de stijl van de oorspronkelijke composities. Van barok en romantiek tot de ritmisch sterke Argentijnse muziek: hun elan voegt een nieuwe dimensie en een scala van onvermoede emoties toe.

Wees getuige van hoe Petkova en Kraayenhof in elkaars flow raken en als één ademend lichaam elkaar uitdagen en aanvullen.

“Deze twee rasmusici live meemaken is een ervaring die nog lang in de oren en op het netvlies blijft nagloeien.” – Paul Janssen in De Nieuwe Muze

“Klassieke werken en meeslepende volksmuziek smelten samen tot iets heel nieuws, dat je, als je van beide genres houdt, gezien en gehoord moet hebben.” – Jeannette Vergouwen, voormalig recensent PZC